Morsowanie czyli kąpiel w lodowatej wodzie

Zima jest okresem, w którym coraz częściej możemy zetknąć się z pojęciem morsowania, czyli kąpieli w otwartych akwenach wodnych w bardzo niskiej temperaturze powietrza i wody. Co sprawia, że morsowanie staje się coraz popularniejsze, a jego amatorzy zapewniają o jedynie pozytywnych aspektach takich kąpieli.

Morsowanie uznać można jako odwrotność saunowania, chociaż pozytywne skutki dla zdrowia ma niemal identyczne. Jednak w tym wypadku chodzi o gwałtowne schłodzenie rozgrzanego organizmu. Nie bez znaczenia jest, aby osoba korzystająca z tego typu kąpieli była rozgrzana poprzez poprzedzające ją kilkunastominutowe ćwiczenia lub przed wejściem do wody skorzystała z sauny.

Przeprowadzone badania wykazały szereg zalet lodowatych kąpieli. Gwałtowne schłodzenie powierzchniowych naczyń krwionośnych powoduje reakcję w postaci zwiększonej aktywności naczyń wewnętrznych oraz tkanek. Dlatego też kąpiele takie powodują zmniejszenie tkanki tłuszczowej, a nawet pozbycie się uciążliwego cellulitu. Wzrost wraz z zanurzeniem się wzrasta ilość energii potrzebnej do ogrzania co organizm kumuluje w postaci lepszego wykorzystania tkanki tłuszczowej i spalania cukru. Dzięki temu w dość łatwy sposób możemy po pewnym czasie zgubić nawet kilka kilogramów. Lodowata kąpiel powoduje wzmożenia pracy serca i wzrost ukrwienia dzięki czemu w sposób naturalny pozbywamy się z organizmu toksyn. Morsowanie przynosi także sporo korzyści dla naszej skóry, która staje się bardziej jędrna i gładka. Oczywiści największym efektem tych kąpieli jest wzrost odporności na choroby. Zimne kąpiele powoduje wzmocnienie systemu immunologicznego dzięki czemu osoby morsujące są odporniejsze na wszelkie infekcje.

Każdy kto chciałby rozpocząć swoją przygodę z lodowatymi kąpielami musi zwrócić uwagę na podstawowe zasady. Jak już wspomniano przed kąpielą ciało musi być odpowiednio rozgrzane. Zanurzenie nie powinno przekraczać granicy obojczyków. Unikać należy zanurzania szyi z uwagi na możliwość obkurczenia naczyń, co może skutkować uniemożliwieniem oddychania. Czas pierwszej kąpieli nie powinien przekraczać kilkudziesięciu sekund. Czas ten w sposób naturalny będzie się wydłużał wraz z doświadczeniem w tych kąpielach.

Niestety nie wszystkie osoby mogą korzystać z dobrodziejstwa morsowania. Uprawianie tej dyscypliny zabronione jest osobom z chorobą serca, zaawansowanym ciśnieniem tętniczym lub żylakami. Warto także skonsultować z lekarzem możliwość morsowania w przypadku innych przewlekłych chorób.

Źródło zdjęć: pixabay.com